نام هواپیما را در بلیط تان حدس بزنید !

جام جم نوشت:اطلاع از نوع هواپیما برای انتخاب بلیت، یکی از حقوق طبیعی و اولیه مسافر است که توسط ایرلاین‌های داخلی توجه چندانی به آن نمی‌شود و معمولا شرکت‌های هواپیمایی به صورت سلیقه‌ای اسم هواپیما را در بلیت درج می‌کنند.

یکی از اصول اولیه احترام به حقوق مسافر، درج نوع هواپیما در پرواز و تعیین سطح آن است که در ایرلاین‌های خارجی و بین‌المللی به صورت مستمر صورت می‌گیرد. با این اطلاعات، مسافران می‌توانند آگاهانه نسبت به نوع هواپیما و خرید بلیت اقدام کنند. اما این موضوع در شرکت‌های هواپیمایی داخلی به‌ندرت رعایت می‌شود.
یکی از فروشندگان آژانس هواپیمایی در گفتگو با جام‌جم با بیان این‌که نوع هواپیما در برخی پروازها اعلام می‌شود، گفت: اطلاع‌رسانی درخصوص حقوق مسافران به‌درستی صورت نگرفته است و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نیز با آگاهی از این موضوع برخی از وظایف خود را به صورت مقطعی انجام می‌دهند، علاوه بر درج نکردن نوع هواپیما برخی مواقع شاهدیم در بلیت مسافر هواپیما یک نوع ایرباس ذکر شده و مسافر هنگام سوار شدن با مدل دیگری از هواپیما مواجه می‌شود. این موضوع به عدم رعایت حقوق مسافران باز می‌گردد.


وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایرلاین‌ها نسبت به ثبت نوع هواپیما اقدام نمی‌کنند، می‌گوید: برخی از ایرلاین‌ها با این توجیه که ممکن است به دلیل نقص فنی و جابه‌جایی هواپیما همان مدل هواپیما که در بلیت ذکر شده است را نتوانند به پرواز برسانند، از ارائه نام هواپیما خوداری می‌کنند. حال این سؤال مطرح می‌شود که وقتی مسافر با پرداخت هزینه بیشتر، هواپیمای بهتری را برای سوارشدن انتخاب می‌کند در صورت تغییر هواپیما این هزینه اضافه به مسافر بازگردانده می‌شود؟


قانون نانوشته

علیرضا منظری، کارشناس هوانوردی با تایید این موضوع که ایرلاین‌ها در برخی مواقع نسبت به ثبت نوع هواپیما در بلیت مسافران اقدامی انجام نمی‌دهند، می‌گوید: الزام قانونی درخصوص درج نوع هواپیما در ایرلاین‌ها وجود ندارد، اما به صورت قانون نانوشته شرکت‌های هواپیمایی برای رقابت با یکدیگر نوع هواپیما را معمولا درج می‌کنند، البته در برخی پروازها شاهدیم اطلاعی در این خصوص در بلیت هواپیما درج نمی‌شود.

این رعایت نکردن درج نوع هواپیما در بلیت پروازهای خارجی بسیار مشهود است، مسافران خارجی که نحوه خدمات‌دهی ایرلاین‌های بین‌المللی را مشاهده کردند، با این رفتار غیرحرفه‌ای با مشکلات فراوانی برای تهیه بلیت مواجه خواهند شد و ممکن است در سفرهای آتی خود با ایرلاین‌های ایرانی تجدیدنظر کنند. یکی از اقدامات مهم برای افزایش ترافیک هوایی ایران در منطقه رعایت این موارد است، اما متاسفانه به دلیل نبود رقابت بین ایرلاین‌ها و پیشی گرفتن تعداد مسافران از صندلی‌های هواپیماها توجه چندانی به حقوق مسافر نمی‌شود و شاهد تغییر لحظه‌ای نوع هواپیما هستیم. معمولا این شرکت‌ها نیز در سایه حمایت سازمان هواپیمایی کشوری خود را ملزم به پرداخت جریمه نمی‌بیند و خدمات‌دهی را در سطح نازلی ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۷ ۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1678887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =